Over moeilijk gedrag, onderzoeken en diagnoses binnen ons gezin.

zaterdag 26 mei 2012

75% wol en goed nieuws

"Welk dier bestaat uit 75% wol?"
Serieus kijk ik de kinderen aan tafel aan. Er wordt even diep nagedacht in een heuse stilte.
Dan roept Thera: "schaap". En ja hoor. Als er een schaap over de dam is... Ook Jesse vindt schaap en Stijn roept het ook. Arm joch. Weet natuurlijk nog helemaal niet wat procenten zijn, bedenk ik op eens. De rest weet in elk geval waar ze 'schaap' op roepen! Andere dochter noemt voor de verscheidenheid een kameel...
"Oké, zeg ik, bij deze is voor jullie allemaal je diagnose autisme opgeheven.

Vanochtend hadden we een koffieochtend met ouders van school. Deze grap vroeg een ouder ons, met de mededeling dat hij van haar autizoon kwam. En we vonden het echt een autimop, want je moet het heel letterlijk nemen. "Zo, zegt één van de ouders, die ga ik thuis vertellen. Kijken wie er echt autisme heeft!"

"Nee, het is geen schaap". Vragend kijken de kinderen me aan.
"Wolf".
Even is het stil. Oooohhh, roept Thera. En dan begint ze hard te lachen.
Ik leg het Stijn even uit. Maar hij blijft kijken als een wolf met wol.

's Avonds vraag ik hetzelfde aan Joost. En direct spuit het antwoord er uit:"Wolf".
Gelukkig, hem kan ik uitroepen tot echte man met autisme. Volgens vriendin dan...

De post bracht vandaag blij nieuws: PGB voor Stijn goed gekeurd! We krijgen begeleiding groep voor twee dagdelen per week. Een dag dus, of een weekend per maand.
Arm joch. Hij mopperde al dat hij zoveel op Boddert zit. Dus voorlopig nog even rustig aan. Maar denk er om dat we het gaan gebruiken!

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Sjonge ik ben ook geen autist. Ik dacht ook aan een schaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht ook aan een schaap... Ik heb het net aan oudste gevraagd (hij is lekker vroeg uit)... hij zegt ook schaap.

    Hij heeft Asperger en zou dus toch veel dingen letterlijk moeten nemen... maar ik moest het, na even zelf goed doordringend nadenken, uitleggen... Na het de uitleg kijkt hij me schaapachtig aan, hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen