Over moeilijk gedrag, onderzoeken en diagnoses binnen ons gezin.

zaterdag 19 mei 2012

Zoek de mop

Het gaat al een klein beetje beter tussen de jongens. Ik zeg het voorzichtig, want ja, je weet nooit, maar toch.
Deze week hebben ze drie keer een half uurtje samen op zolder gespeeld. Ik loop dan mee naar boven en de jongens overleggen wat ze gaan doen. Ze hebben dan nog veel sturing nodig. Maar daarna gaat het toch wel een poosje goed. Ik kan zelfs even verdwijnen!!

Wacht, ik zal eens even gaan kijken hoe het boven is. Het is al zo'n poos stil.
Netjes klop ik op de deur, wacht op een antwoord en duw de klink naar beneden. Ik loop de kamer in en overzie in één blik de situatie:
Stijn staat nonchalant met zijn rug tegen de muur geleund, zijn blik gericht op Jesse.
Jesse zit midden in de kamer op de grond, te vissen in de prullenbak. Al bijna alles ligt er naast en hij haalt er nog steeds allerlei troep uit.
"Wat zoek jij, Jesse?" vraag ik toch enigzins verbaasd. (Hoewel ik veel gewend ben...)
"Ik zoek een mop", antwoord Jesse me. En hij is heel serieus...
Ik kijk naar Stijn. Zijn blik is kil en hard, tegelijk spottend en meewarig. Kleinerend ook. Zo kijkt hij dus naar Jesse. Als dé domme broer, die alles pikt.
Stijn ziet mijn blik en begint spottend te lachen.
"Ha, ha, hij zoekt een mop! Ik vroeg of hij een mop kon vertellen en hij zei dat hij er geen één wist. Toen zei ik dat hij er één moest gaan zoeken en hij zei 'waar' dus toen vertelde ik 'in de prullenbak'.
Ratel, ratel, snel vertelt Stijn me dit en hij weet drommels goed dat hij fout zat.
Ik leg Jesse uit dat een hij mop in zijn hoofd, in zijn gedachten moet zoeken en dan die mop moet vertellen.
"Vertel er maar een aan Stijn. Weet je nog, die van gisteren uit het huiswerk?" moedig ik Jesse aan.
"O ja! Wat is het verschil tussen een wasmachine en een nietmachine?" Zonder na te denken ratelt Jesse het op.
Stijn denkt diep na. Ik zie frustratie. Tjonge, gisteren wist ik hem nog!
"Eh, aarzelt hij, een wasmachine eh...eh...eh... draait en een nietmachine niet."
"Bijna goed!" Pfu, wat ben ik complimenteus.
Jesse verbetert het nog even.
"Een wasmachine wast en een nietmachine niet."
Ik kijk mijn boys aan. Kijkt Stijn nu echt een beetje beteutert?
En waarom heb ik nu een beetje schik?

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat het een klein beetje beter gaat! En de mop: Dat was, wat je noemt een koekje van eigen deeg ;D.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In eerste instantie denk je als je dit zo leest dat het wel komisch is... alleen later merk je dat het toch anders is. Ik merk dat Stijn het anders bedoeld... dat het misschien als grap is gezegd, maar dat Jesse niet aanvoelt dat het een grap is en het héél serieus neemt.

    Je hebt het heel goed opgelost zo, door aan Stijn aan te geven waar hij ècht moest zoeken... en Stijn voelde dus wel dat het niet fraai was...

    Moeilijk hoor tussen die twee de balans te krijgen en te bewaren.

    Een heel fijn weekend!! (met lekker véél zonnetje).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar ben je mooi op in gesprongen. Ik vind het zo zielig hè ... als ze gepakt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. fijn dat het wat beter gaat tussen de mannetjes, je heb het zo super opgelost zeg! zo kon Jesse zijn mop vertellen en Stijn had door dat hij niet juist was.

    BeantwoordenVerwijderen