Over moeilijk gedrag, onderzoeken en diagnoses binnen ons gezin.

woensdag 6 juni 2012

Vliegende Volckert en Slupor

Stijn is momenteel verzot op stevige films. Dagelijks kijkt hij
"De brief van de koning", naar het gelijknamige boek van Tonke Dragt.
En pas heeft hij een dvd geleend van buren, Snuf en de vliegende Volckert, van Piet Prins.
Elke dag weer, als de computer aan gaat en hij zijn dertig minuten mag gaan gebruiken wordt de film verder gekeken. Met name de dvd van Tonke Dragt is geweldig.
Volgens mij kan hij hem allang dromen hoor, maar vooruit.
Maar inmiddels blijft het niet bij film kijken, inmiddels wordt het ook nagespeeld. Jesse doet niet mee, maar Stijn maakt dat niets uit. Dan speel je gewoon alleen.
Je neemt een witte doek en doet daar een zwarte regenjas overheen aan. Dan de armen wijd en rennen maar: net echt! Al vliegend door de tuin roept Stijn iedereen op bang te worden:
"Ik ben vliegende Volckert!!"!!!!"
Of Slupor dan, die gevaarlijk man die Tiuri wil tegenhouden op weg naar de koning.
Dat alleen spelen is een beetje onmogelijk, dus hierbij wordt Jesse wel ingeschakeld. En dan zwaardvechten samen, dood neervallen en de ander vlucht.
Nou Stijn, sorry, maar Jesse snapt er helemaal niets van.
Waar de fantasie van Stijn groeit en bloeit en hij steeds meer en vaker in het verhaal zit, blijft Jesse met beide benen op de grond, zichzelf afvragend wat nu eigenljk de bedoeling is en of broertjelief wel spoort...
Uiteraard loopt het uit op onbegrip, omdat elkaars werelden teveel verschillen. Stijn gaat dus maar weer alleen verder. Afwisselend Slupor zijnde, of anders Vliegende Volckert. Wat maakt het ook eigenlijk uit?
Als je maar bent wie je bent! En als je dat zelf ook maar weet!

Toch maak ik me wel een beetje zorgen over het in fantasie blijven. Het hoort erbij, bij de diagnose, maar ook bij de leeftijd. Wat is dit? Diagnose of leeftijd? Herkennen jullie het dat 'kinderen met' niet meer uit de wereld van de fantasie kunnen stappen? En zelfs tijdens het eten nog Slupor zijn?

3 opmerkingen:

  1. Zowel bij Peter als Amber herken ik het niet. Ik vind het wel heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken het wel van Jacob en ja het hoort bij de diagnose.Je kan daar wel in sturen, alleen in een periode dat hij psychotische is lukt dat niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze Levi heeft ook een behoorlijke fantasie en wil graag dat iedereen erin mee gaat. Alleen is hij nog geen 'kind met..'
    Leeftijd of diagnose? ik weet het echt niet.. kan het geen combi zijn, en dat het elkaar versterkt?

    BeantwoordenVerwijderen