Over moeilijk gedrag, onderzoeken en diagnoses binnen ons gezin.

donderdag 8 maart 2012

Informatie

Nadat ik de diagnose van Stijn op zak had, ben ik uiteraard eerst heel veel informatie gaan zoeken op internet. Maar helaas, en volgens mij heb ik dat al geschreven, Balans schreef wat en dat was het!
Dan op zoek naar boeken. Twee vond ik er. Eén van de welbekende heer drs. Rutger Jan van der Gaag, met de prachtige titel: Multiple Complex Developmental Disorder
Het boek was duur, dun en heel moeilijk. Tenminste de meeste hoofdstukken wel. Maar ik heb het inmiddels helemaal uit. En zelfs de juf van Stijn is er aan begonnen. Niet alles was even moeilijk. Maar een aantal hoofdstukken waren erg wetenschappelijk. Ook waren er een aantal die wat meer praktisch waren, voor onderwijzers en een mooie methode om de kinderen meer te leren, werd ook helemaal beschreven. Daar kreeg ik dan ook direct zin in. Maar helaas, is niet te vinden op het web, moet dus echt bij de instantie die het heeft beschreven. Hier denk ik dus nog over na.

Een ander boek wat ik vond was een biografie over een meisje van acht jaar met McDD: Suzanne, een bijzonder meisje met McDD, geschreven door haar moeder.
Ook dat heb ik gekocht. Het viel behoorlijk tegen. Het was erg simplistisch geschreven en de meeste dingen waren niet zo heel herkenbaar.
Maar evengoed, petje af voor de ouders, die er een flinke kluif aan hebben dit meidje op te voeden. Gelukkig is onze Stijn niet zo heftig als hierin beschreven wordt, maar ach, we zijn er nog niet...

Na dit kleine beetje info te hebben opgezocht ben ik ook een PGB aan gaan vragen voor Stijn. Eerst maar eens het logeerhuis van Jesse gebeld: hebben jullie nog plek?
Nu de PGB's er met volle vaart uitvliegen, hebben ze ruimte ja. Kijk, dan kan ik in elk geval, als ik iets aanvraag, ook zeggen waarom en wat ze in dit huis de kinderen zoal leren.
Dus PGB aangevraagd. Getekend op 18 december 2011, wat ons geluk is, omdat per 1 januari 2012 nieuwe aanvragen worden geweigerd. Maar ik heb nog geen bericht...

En dan restte mij nog één ding: aanvraag voor een sociale naschoolse opvang. Ik weet dat ze bestaan en Jesse is er een aantal jaren terug ook geweest: Boddaert. Zij bereiken echt iets, dat hebben we wel gemerkt.
Hiervoor staat Stijn nu op, jawel...de wachtlijst! Mooi woord. Verboden in Nederland, maar vooruit. De wachtlijst. Hij moet verdwijnen, dus dat scheelt. Maar anderzijds mag het van mij ook nog wel even blijven, dan is Stijn wat ouder en dus wat leerbaarder. Maar ja, ik ben de minister niet he. Hij/Zij (?) bepaalt dat de wachtlijst verdwijnen moet. Nu nog geld...

En nu? Nu wacht ik rustig af. Ik wacht af wat eerst komt: PGB of Boddaert. Misschien wel allebei tegelijk. Of allebei niet.
 O nee, dat kan niet. De officiele aanvraag voor Boddaert is binnen. Dus de PGB is nog spannend. En verder blijven we maar gewoon opvoeden. Wat moet ik anders?

2 opmerkingen:

  1. Heel gedoe. Ik hoop zo dat je het allemaal krijgt. Dat zou super zijn. Boekje ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig dat er zo weinig over te vinden is, zeg! Het zou fijn zijn als er wat meer info is in Jip en Janneke-taal zal maar zeggen.

    Succes met al die aanvragen.

    En wat betreft de onderleggertjes...

    ... zoef ik rende daarnet direct naar de vuilniszak... Yes... ik heb de onderleggertjes nog... Ik heb een poppetje, beertje, cirkel, giraffe, olifant, kameel, poppetje met staartjes en een leeuw... Ik wil ze wel op de post doen voor je (gratis hoor, hahaha)...

    Als je me je email-adres via een reactie geeft (die is niet direct zichtbaar en ik plaats hem niet) dan kan ik ze naar je opsturen.

    BeantwoordenVerwijderen