Over moeilijk gedrag, onderzoeken en diagnoses binnen ons gezin.

woensdag 22 augustus 2012

Ik kies voor het gezin!

Een goed voornemen neem je meestal in januari, aan het begin van een nieuw jaar. Ik niet. Ik heb nu een nieuw voornemen, wel heel heftig vind ik het zelf. Maar het moet, wil ons gezin in stand blijven. Niet dat dat van mij afhangt, maar ik heb hierin wel een verantwoordelijkheid.
Ik ben gestopt met een tal van activiteiten die ik deed buitenshuis. Omdat ik in principe fulltime moeder ben deed ik veel op scholen en voor de kerk, voor mijn omgeving enzovoort.
Maar het werkt niet. Helemaal niet gewoon. Dus heb ik bijna alles stop gezet en ik hoorde al van een andere moeder dat het goed wordt opgepakt. Heerlijk, al kreeg ik wel even een steekje. Au...

Inmiddels zijn Stijn en Jesse weer naar school, de meisjes gaan volgende week.
Mijn dagprogramma gaat er als volgt uit zien.
Op tijd op staan, dat blijf je de hele dag merken. Rustig alles klaarmaken en Stijn zijn dagprogramma geven, zwart op wit.
Met ze eten en naar school toe werken. Stijn gaat inmiddels dus alleen, even later ik breng Jesse weg of zwaai hem uit als de bus hem ophaald. Afwisselend doen we dat.
Alles even goed aan kant maken. Meestal laat ik de kleine vaat staan voor wat het is en was ik dat af als ik eten kook, maar dat is nu voorbij. Direct wegwerken die zooi! De rest van de ochtend verloopt zoals op dat moment handig is. Moeten er boodschappen komen? Dan ga ik boodschappen doen. Wachten er huishoudelijke taken? Dan doe ik die. Ook zet ik het avondeten al helemaal klaar: vlees uit de diepvries, aardappelen schillen en groente klaar maken. Voorheen deed ik dat net voor ik ga koken: terwijl iedereen thuis is dus. Niet handig! Tussendoor koffiedrinken en rond 11 uur een lange pauze. Gewoon in de stoel of zelfs op bed. Eventueel met een boek, of lekker met niets. Dat vind ik trouwens wel moeilijk hoor. Als de situatie in het gezin niet lekker verloopt kan 'niets doen' me erg veel stress geven. Dan blijft het maar malen bovenin.
Ik wil per sé een half uur/drie kwartier helemaal niets. Geen telefoon, geen computer, geen stemmen. Want als Stijn uit school komt moet ik klaar zijn. Klaar voor een boos jongetje of juist een heel blij jongetje. Klaar voor drie driftbuien of voor ruzie met anderen. Hoe het ook gaat, ik moet in elk geval klaar staan om naar hem te luisteren. Na een woedeuitbarsting of direct, als hij heel vrolijk is. En daar heb ik bergen energie voor nodig. Die ik eigenlijk te kort kom. Dus vandaar die rust vooraf.
Met dat hij weer naar school is ga ik weer de vaat wegwerken en de boel opruimen. Ik zorg er steeds voor dat het prikkelarm is hier binnen ls Stijn thuis komt. Dat betekent geen rondslingerende spullen als post, boeken en tijdschriften en speelgoed. Als alles weer netjes is ga ik weer rusten. Meestal slaap ik dan echt... Oud mens!
Om kwart voor drie komt Jesse thuis en dan moet ik weer paraat staan. Vanaf dat moment geen huishoudelijke dingen meer en geen computer of ander gedoe. Ik sta stand by voor iedereen, maar vooral voor de jongens. En als ze lief uit school komen en me niet nodig hebben heb ik altijd nog een boek, waarin ik me terug kan trekken maar tegelijkertijd heel dicht bij ben. Leest heel relaxed! :D
Om 17 uur gaan we eten, daarna spelen we verstoppertje en moet de vaat worden gedaan, stofzuigen enzovoort. O ja, en terwijl Joost eet, hij eet achteraf, luister ik naar zijn verhaal en hij naar de mijne. Qualitytime. Ook dat deed ik altijd al doende, maar nu ga ik er bewust voor zitten.
Half acht gaat de eerste naar bed, half negen de tweede en negen uur zit moe. De meisjes gaan zelf naar bed, maar regelmatig praat ik op de bedrand bij. Voor Stijn maak ik het nieuwe dagprogramma, print het uit en leg het op zijn ontbijtplek. Zo, en dan is het tijd voor bed. Welterusten!
Nu maar hopen dat ik dit vol ga houden. En als ik eens weg moet: verjaardag, gesprek Boddaert, of zoiets, dan hoop ik dat in de rest van de week weer bij te trekken. Wie weet, houden we zo Stijn op de reguliere basisschool... Want daar doe ik het voor!

1 opmerking:

  1. Wat goed van je dat je die keus hebt gemaakt! Al begrijp ik ook wel dat je dat even moeilijk vind.
    Je programma ziet er goed uit, en ik begrijp het dat je rust nodig hebt! Helemaal geen oud mens!
    Je geeft heel veel energie weg, daarom moet je er ook voor zorgen dat je energie krijgt!
    Ik vind het zelf altijd moeilijk om mezelf aan schema`s te houden, maar ik wil het nu na de vakantie ook weer oppikken. Het geeft zoveel meer rust he!
    Veel succes toegewenst, en ik hoop dat de doelen ermee behaald worden!
    Hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen