Over moeilijk gedrag, onderzoeken en diagnoses binnen ons gezin.

dinsdag 7 februari 2012

Verwerken: Ik heb McDD

Stijn laat z'n fiets, bam! vallen. Hij knalt de deur achter zich dicht en laat de jas vallen waar hij hem uitdoet. Zijn schoenen blijven aan, iets wat duidelijk tegen de regel is. Handen in de zij, gezicht op onweer. Boos, woest staat hij voor me. Alsof hij zeggen wil: kom op nou. Wat is de uitslag?
Nú herken ik zijn gedrag: het is pure angst die hij omzet in boosheid. Toen nog niet. Daardoor reageer je anders he. Zo van: Hang eerst je jas eens op. En doe zachter met de deur. Je schoenen moeten nog uit. Als je rustig bent zal ik het je vertellen.
Omdat ik al begreep dat zijn gedrag spanning verborg, heb ik dat allemaal maar niet gezegd. En terwijl ik vertel wat ik kwijt wil, wordt Stijn rustiger. Langzaam maar zeker zakt hij op de bank neer en luistert aandachtig naar wat ik hem vertel.
Zijn eerste reactie is verbazing. Ik? Heb ik hetzelfde als Jesse? Dat lijkt hem maar niets, zie ik aan zijn ogen. Die kunnen van het een op het andere moment direct op onweer staan. Nu ook. Maar gelukkig is het ook niet waar. Jesse's autisme is immers heel anders dan McDD. Hij heeft de klassieke vorm.
Ik vertel Stijn verder niet veel meer. Hij heeft al genoeg te verwerken. Alleen al het feit dat hij ook een vorm van autisme heeft is nu genoeg. Dat is aan alles te zien en aan het hele gedrag te merken.

Diezelfde avond krijg ik een mail van de juf. Er is nog iemand met deze diagnose in de klas. Iemand waarmee Stijn regelmatig speelt. Ik raad direct wie het is. Deze jongen gaat woensdag de klas vertellen over wat hij heeft. In de hoop op meer begrip. Hoe moet dat nu met Stijn? Meepraten? Thuisblijven? Iets zeggen? Niets zeggen? Als ik Stijn de vraag voorleg, wordt hij allereerst heel blij: Hij is niet de enige. Yesss!
Maar verder vindt hij het allemaal maar niets. We spreken af dat hij gewoon naar school gaat en zijn mond houdt. Mocht hij zich nu heel veilig voelen in de klas op dat moment, dan is hij altijd vrij te zeggen wat hij kwijt wil. Zo gezegd, zo gedaan. Stijn is die morgen super gespannen. Ik heb echt medelijden met hem. Natuurlijk zegt hij niets in de klas. Dat had ik ook niet verwacht. Hoeft ook niet. Op school loopt het meestal lekker, dus... Waarom zou hij? Anderzijds vond hij het leuk om de presentatie te horen. En het was heel herkenbaar voor hem. Hij heeft er veel van geleerd! En  merkte dat de kinderen het ook goed accepteren van zijn klasgenoot. Dat geeft hoop voor de toekomst!
Drie weken later vertrekt deze jongen. Naarhet speciaal onderwijs. Wat jammer. Bij mij slaat de schrik om het hart. Zou het ons ook zo vergaan? Maar nee, relativeer ik. Iedereen is anders. Ook met McDD!

3 opmerkingen:

  1. Klopt het ene kind met een diagnose X legt soms een heel andere route af dan een ander kind met diagnose X. Er zijn meerdere factoren die dat beïnvloeden.

    Bij onze oudste op de lagere school zat ook een jongen in de klas met Asperger. Die in groep 6 van school af is gegaan naar het Speciaal Onderwijs. De middelbare school doet hij nu ook op het Speciaal Onderwijs. Onze oudste was natuurlijk laat (14 jaar) met de diagnose, maar hij zit nog steeds op een gewone school en wil daar ook héél graag blijven en werkt daar hard voor.

    Ik denk dat het karakter van het kind meespeelt, maar ook hoe gaan ze thuis om met de diagnose en hoe is het ritme en begrip thuis.

    Ik vind dat je het ontzettend goed doet met Stijn en hem met kleine hapjes laat kennismaken met wat McDD allemaal inhoudt. Fijn dat er ook een jongen in de klas zit/zat die hetzelfde heeft en een "spreekbeurt" gaf. Kon hij gelijk op een afstandje zien hoe de andere kinderen reageerden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat heb je dat goed opgevangen en verteld. Je krijgt echt feeling hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super hoe je het opgevangen en verteld heb.. juist bij onze kanjers moet je weten wanneer je stopt. McDD is net als alle andere diagnose bij iedereen verschillend. En Stijn kan zich weer heel anders ontwikkelen als die jongen op school. En zolang het op school goed gaat moet het ook goed blijven...

    BeantwoordenVerwijderen